Ramai manusia yang banyak berbuku persoalan dan
sangkaan. Keadaan ini tidak berlaku melainkan seseorang itu dalam masalah
menanggung bebanan jiwa atau material. Ia juga berlaku bagi mereka yang
tersepit dalam mencari ketenangan dan kebenaran. Namun, manusia kebanyakannya
akan ligat berfikir dan menyoal ketika ditimpa masalah yang menolaknya ke sudut
kehidupan yang gagal baginya untuk mencari jalan keluar. Ketika jiwa lelah
memikirkan masalah, akal gagal merasionalkan keadaan, mereka terlajak kata
menyalahkan Tuhan Rabb al-Izzah. Benarlah firman-Nya:
فَأَمَّا الإِنسَانُ إِذَا مَا
ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ
وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ
فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ
Maksud:
(Dalam pada itu manusia tidak
menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakan manusia
apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia
tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya:
“Tuhanku telah memuliakan daku!”
Dan sebaliknya apabila ia diuji oleh Tuhannya, dengan
disempitkan rezekinya, (ia tidak bersabar bahkan ia resah gelisah) serta
merepek dengan katanya: “Tuhanku telah menghinakan daku!”
(Surah alFajr:15-16)
Kita yang telah terlalu banyak menikmati setiap satu
rezeki dan kurniaan Allah gagal mengawal diri apabila diuji dan sudah pun lupa
perkataan SABAR yang selalu diulang dan dizikirkan. Ketika itu kita tewas.
Dalam sebuah hadith, Anas ibn Malik R.A. menceritakan
bahawa berlaku pada satu hari seorang ibu menangis mengenangkan kematian anak
kesayangannya. Rasulullah S.A.W. yang lalu disebelahnya menasihati agar
bersabar dan bertakwa kepada Allah S.W.T. Lantas si ibu yang tidak perasan akan
kedatangan Nabi S.A.W. (yang menasihatinya) menjawab: "engkau tidak
merasai apa yang menimpaku". Selepas Nabi S.A.W. pergi, dikatakan padanya
yang menasihatinya tadi itu adalah Rasulullah S.A.W., menyebabkan dia terus
bergegas ingin memohon maaf diatas kata-katanya kerana kesedihan yang melampau.
Ketika dia berjaya menemui Nabi S.A.W., baginda menyatakan:
إنما الصبر عند أوّل صدمة
"Sesungguhnya yang dikatakan sabar itu adalah
pada detik-detik awal (berlakunya musibah). Muttafaqun A'laih
Tidak kurang sikit apabila manusia yang seakan putus
harapan kepada Tuhannya akan seraya menyoal: “apa salahku sehingga Allah
lakukan sebegini padaku”, “mengapa Allah seakan kejam terhadapku?” Setiap satu
daripada kita (sudah pasti penulis tidak terkecuali) pernah merasai atau
melalui keadaan ketika dialog ini diluah rasakan.
Ujian & Sabar
Menjadi dua perkataan yang amat tipikal dituturkan
oleh mulut dan dilafazkan oleh kata kepada sesiapa sahaja ditimpa ujian atau
musibah. Kita mungkin murah menasihati orang lain walaupun kita gagal memujuk hati
mengahadam kata-kata ini ketika dilanda seribu macam dugaan. Kata-kata tadi
untuk difahami ketika makan yang cukup, tidur yang nyenyak, gaji yang besar dan
senyum yang panjang mungkin agak payah. Namun, apabila manusia dijanjikan ujian
yang datang bertalu-talu maka pada waktu ketika jiwa yang lupa akan teringatkan
Allah, lidah kering akan dibasahi permohonan ke langit dan dahi yang tidak
mengenal bumi akan sentiasa terlekat padanya mencari satu harapan. Harapan yang
satu-satunya hadir dalam ingat atau lupa padanya adalah Allah, Tuhanmu yang
Amat Baik.
Ironi ujian pada pemahaman manusia adalah sungguh sempit.
Yang menguji adalah membenci aku, dan aku dibenci kerana sesuatu. Agar setiap
yang merasa terbeban dengan serba serbi ujian yang ada, janganlah anda dan kita
berputus asa dengan rahmat tuhan yang luas!
Katakanlah
(wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri
mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus
asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa;
sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(al-Zumar:53)
No comments:
Post a Comment