Tiap kali menjengah masuk bulan ke-3 Islam, Rabi’ al-Awwal, maka
bermula pesta bercorak keagamaan bagi menanti hari ke-12 bulan ini, kerana
itulah yang terkenal sebagai tarikh dan hari kelahiran Nabi S.A.W. Selain ia
menjadi tumpuan orang awam dalam hal sambutannya, tidak kurang hebatnya perkara
ini menjadi perbincangan hangat dikalangan sarjana dan pelajar ilmu dalam
menentukan tarikh sebenar kelahiran baginda. Ironinya, walaupun ia tidak sahaja
menjadi perdebatan tatkala tarikh itu makin mendekati, bahkan sepanjang tahun,
ia tetap menjadi persoalan yang akan sentiasa ditimbulkan. Walaupun ia adalah
tarikh yang telah diterima dan dimaklumi umum, namun mungkin ramai masih tidak
mengetahui tarikh 12 Rabi’ al-Awwal berkemungkinan bukanlah pandangan yang
terkuat dalam masalah ini.
Tarikh yang diperdebatkan
Didalam Kutub al-Sittah (6
kitab utama hadith) tiada satu pun riwayat dengan jelas menyebutkan tarikh
kelahiran baginda SAW melainkan pada hari Isnin. Ia adalah hadith yang mana Abu
Qatadah meriwayatkan pertanyaan seorang Badwi berkenaan puasa pada hari Isnin.
Baginda menjawab: “Ia adalah hari aku dilahirkan dan kali pertama wahyu
diturunkan”. (Muslim)
Ibn Kathir (w.774), tokoh sejarawan Islam telah menyenaraikan
pandangan-pandangan yang berbeza ini. Beliau menulis bahawa majoriti sarjana
Islam percaya bahawa baginda dilahirkan pada bulan Rabi’ al-Awwal namun berbeza
pada tarikh sebenar. Antara perbezaan pandangan tersebut adalah:
2 Rabi’ al-Awwal [al-Sindi (w.171), Ibn Abd al-Barr (w.463) dan al-Waqidi (w.207)], 8 Rabi’ al-Awwal [Ibn Hazm (w.456),
riwayat Malik (w.179) dari al-Zuhri (w.128) dan Ibn Dihyah (w.610)], 10 Rabi’ al-Awwal [riwayat Ibn ‘Asakir
(w.571) dari Abu Ja’far al-Baqir (w.114), al-Sha’bi (w.100) dan al-Waqidi
(w.207)], 12 Rabi’ al-Awwal dan
tarikh paling terkenal [Ibn Ishaq (w.150)], 17 Rabi’ al-Awwal, 22 Rabi’ al-Awwal, bulan Ramadhan tanpa spesifik
tarikh [Zubair al-Bakkar (w.256)] dan 12
Ramadhan [diriwayatkan oleh Ibn ‘Asakir)]. (Lihat: al-Bidayah wa al-Nihayah. Jil.1-2 m/s: 647-649. Mansurah:
Maktabah al-Iman)
Bagi penulis sirah kontemporari seperti Safiy al-Rahman
al-Mubarakfuri di dalam al-Rahiq al-Makhtum, beliau memilih 9 Rabi’ al-Awwal sebagai
tarikh tersebut berdasarkan kiraan Muhammad Sulaiman al-Mansur dan Mahmud
Basha. (Lihat: m/s. 54, Qatar: Idarah al-Awqaf wa al-Shu’un al-Islamiah).
Tarikh 12 Rabi’ al-Awwal amat dikenali dan masyhur pada majoriti umat Islam
mungkin disebabkan kemasyhuran nama Ibn Ishaq sebagai tokoh yang terawal
menulis berkaitan sirah kehidupan Nabi SAW dan menjadi rujukan terpenting bab
tersebut. Kedua, tarikh ini telah dipilih oleh Kerajaan Fatimiyah Mesir
diantara tahun 341-365 hijrah sebagai tarikh sambutan kelahiran Nabi SAW. Ia
adalah sambutan rasmi kerajaan pertama yang diadakan didalam sejarah
Islam. Oleh yang demikian, ia menjadi
ikutan untuk zaman selepasnya dan ini telah membuatkan tarikh tersebut dikenali
ramai.
Namun, Muhammad al-Ghazali (w.1416) dalam menilai perbezaan
tarikh-tarikh ini menganggap ia satu perkara yang agak sukar bagi menentukan
tarikh yang sebenar. Bleiau turut memberikan satu kesimpulan yang menarik dan perlu
diambil perhatian: “(usaha) penetapan hari kelahiran (Nabi SAW) tiada sebarang
kaitan dari sudut pandang Islam. Maka, upacara sambutan yang diadakan adalah
satu sambutan tuntutan keduniaan bukan galakan Syari’ah”. (Fiqh al-Sirah.
m/s:60, Dar al-Kutub al-Hadithah).
Nilai yang hilang
Bagi melihat isu ini luar dari kerangka perdebatan akademik
berkaitan tarikh tersebut, masyarakat Islam telah kehilangan unsur rahmat
terbesar buat alam semesta dengan kedatangan baginda Nabi SAW. Kita akan selalu
terbaca di surat khabar, melaporkan tentang bagaimana institusi itu dan ini
menunjukkan rasa ‘kasih dan sayang’ keatas Nabi SAW dengan perarakan yang
berwarna-warni, sepanduk yang diangkat dan perhimpunan yang besar. Tidak cukup
dengan itu, diadakan juga anugerah yang bermacam-macam bagi menggambarkan nilai
kecintaan itu. Ini bukan perkara baru, malah ia adalah amalan biasa yang saban
tahun dianjurkan. Mengapa perlu dipersoalkan? Ia adalah sebuah persoalan yang
wajar, bagi melihat kembali sama ada ia telah menjadi satu trend tiap kali 12 Rabi’ al-Awwal tiba atau ia benar-benar memenuhi
tujuan rahmat yang dibawa oleh baginda SAW itu sendiri? Dikala masyarakat kelas
pertengahan dan bawahan bergelut dengan kenaikan bebanan hidup, ada si kecil
yang mengumpul wang syiling bagi membayar yuran persekolah, rakyat berbicara
tentang bebanan yang semakin meingkat dan senarai masalah yang bertimpa-timpa,
perbelanjaan yang tidak kecil dikeluarkan bagi tujuan tersebut. Anugerah Tokoh
Maulid al-Rasul peringkat kebangsaan sahaja, secara keseluruhan menyediakan hadiah
wang berjumlah melebihi dua ratus ribu ringgit Malaysia dan itu tidak termasuk
perbelanjaan sampingan seperti persediaan majlis, makan minum dan sebagainya. Sekiranya
kita punyai hati nurani yang tulus, adakah wajar dengan seluruh isu bebanan
orang-orang fakir miskin itu, mengapa jumlah sebesar itu tidak ‘disalurkan’
pada mereka?
Para sahabat radiallahu ‘anhum apabila menyifatkan keperibadian
Rasul SAW mereka menggambarkan keseluruhan sifat yang baik seperti pemurah,
mengambil berat akan hal ehwal masyarakat sekeliling dan sebagainya. Ibn ‘Abbas
R.A. menyatakan: “Sesungguhnya Nabi SAW adalah orang yang paling pemurah dan
puncak kemurahan baginda adalah sewaktu Ramadhan. Baginda itu lebih pemurah
dari angin yang bertiup kencang”. (Muttafaqun ‘alaih) Ia juga ditegaskan sama
oleh Khadijah R.A. dalam ucapannya yang terkenal: “ Engkau (Nabi SAW) adalah
orang yang menjaga silaturrahim, suka membantu orang yang susah dan melarat,
menjaga tetamu dengan baik…” (al-Bukhari). Mungkin inilah yang kita takuti
sebagai nilai yang makin pupus. Amatlah malang apabila kegembiraan dan
keseronokan menyambut hari kelahiran Nabi SAW, tanpa disedari nilai kemanusiaan
yang diajarkan oleh baginda melalui kata-kata dan tindakan hanya tersimpan
dibalik helaian kitab-kitab hadith. Ketika program-program televisyen kerap
berjumpa dengan Muslim yang amat fakir, peruntukan institusi agama gagal
menjengah pintu rumah dan pondok mereka. Nabi SAW acapkali disebut dibibir dan
lidah kita namun semangat baginda gagal menjelma dalam membela nasib mereka.
Cerita karut
Selain sambutan Malid al-Rasul yang tiada kaitan dengan agama,
Muhammad al-Ghazali juga menafikan wujudnya cerita-cerita ajaib yang sama
sekali tiada sumber yang dipercayai dalam periwayatan kisah tersebut. Sepatutnya,
apabila menyebutkan kisah bersangkutan dengan Nabi SAW, keabsahan rujukan
adalah perkara yang amat dititik beratkan oleh para ulama’ Islam. Namun, ada
juga yang bercerita dan suka menambah ‘perisa’ dengan adanya nilai mistik dan
tarikan terhadap penceritaan terhadap baginda. Sehingga ada yang meriwayatkan
cerita bahawa terdapat seorang ‘alim yang menziarahi kubur baginda SAW dan
memberikan salam lantas dijawab oleh baginda. Lebih dahsyat dari itu, Nabi SAW
menghulurkan keluar tangan baginda untuk bersalam dengannya.
Makam kemuliaan seorang Rasul, seperti Nabi SAW tidak memerlukan
tokok tambah kerana apa yang sudah ada didalam Qur’an dan Sunnah mencukupi
untuk menggambarkan ketinggian baginda disisi Allah dan manusia.
Tidak diriwayatkan satu pun dari para sahabat terutama isteri-isteri
baginda SAW, mengalami perkara seperti itu. A’isyah, yang mana baginda
dimakamkan didalam biliknya, ketika berlaku pertembungan diantara ‘Ali dan
Aisyah didalam peperanga Jamal, tidak sekalipun Aisyah mendakwa dipihak yang
benar dengan membawakan cerita berjumpa dengan Nabi SAW secara sedar atau mimpi
sungguhpun baginda begitu hampir dengannya.
Pada hakikatnya, penceritaan sebegini bukan sahaja mampu merubah
fokus asal memahami pengutusan baginda oleh Allah kepada bangsa manusia malah
telah memburukkan wajah Islam di mata dunia. Islam hadir memerangi kebodohan
dan kejahilan, tetapi ada kelompok yang tegar menggunakan kisah-kisah sebegini
semata-mata untuk menarik perhatian pendengarnya.
Realiti menyedihkan
Masyarakat Islam di Malaysia hari ini tidak lagi berasa gusar dengan
bilangan ustaz dan orang agama bagi menerangkan agama dan bercerita tentang
susuk keperibadian Nabi SAW. Tetapi, mereka kekurangan contoh realistik orang
dan pengurusan agama Islam dalam mengikuti jejak langkah Rasul SAW. Wakil-wakil
Islam dalam mana-mana institusi masih lemah dan tidak aktif dalam membawa
nilai-nilai yang ada pada Nabi SAW. Dalam mendepani isu-isu kontroversi
misalnya, kita lebih berminat menggunakan kuasa berbanding tampil menawarkan
ruang dialog/debat bagi menyelesaikan isu keagamaan. Bukan sedikit Nabi SAW
tampil menjawab dan berdebat dengan Yahudi Madinah dan baginda berjaya mematahkan
hujah mereka apabila cuba ingin merubah fakta.
Baginda Nabi SAW juga seorang yang selalu menjamin hak sama rata
diantara sesama manusia. Taqwa yang terletak didalam jiwa tidak diukur
berdasarkan bangsa sama ada Arab atau selainnya. Bahkan, sekiranya anak baginda
Fatimah mencuri, baginda menawarkan diri untuk memotong sendiri tangan anak
perempuan kesayangan baginda itu. Berbeza dengan realiti dunia Islam hari ini. Ada
diantara kita seringkali menjadi juara dalam mempertahankan ‘hak’ segolongan
pihak agar sentiasa kebal dan tidak tunduk kepada undang-undang.
Nilai yang sama sekali berbeza dengan realiti akhlak dan amalan Nabi
SAW dan kehidupan masyarakat Muslim kita pada hakikatnya telah melemahkan kita
sendiri. Sesungguhnya, ancaman diluar agama tidaklah sehebat seperti yang
disangka, tetapi kegagalan kita mengkoreksi diri dan menjadikan nilai sebenar
‘Rasul’ sebagai utusan Allah memandu urusan dunia dan akhirat kita telah
membuatkan kita tidak bermaya. Janganlah sambutan Maulid al-Rasul yang meriah
dan mewah tidak tinggal hanya slogan dengan terkorbannya nilai insani yang
diajar oleh Nabi SAW.
No comments:
Post a Comment