Thursday 30 August 2012

Hilang Dalam Terang


Semenjak tiba di Malaysia saya gagal menyusun masa untuk menulis. Saya kagum dengan penulis-penulis sama ada di blog atau mana-mana ruang penulisan yang begitu konsisten menulis. Ironinya, saya cukup berbeza. Sekembalinya dari London, program yang disusun dani tersusun tanpa sedar telah mengalih tumpuan saya pada Ramadhan yang pada tika saya tulis entri ini hanya tinggal dalam kurang 24 jam. Juga saya amat sedikit memberikan masa untuk keluarga, walau masih tidak berkeluarga sendiri namun ibu saya selalu saya tinggalkan tanpa layanan.


Pernah saya katakan, kadangkala London yang sebegitu pesat dalam kemodenannya dan kalut kehidupannya, saya temui ketenangan seketika disebalik jadual kelas di SOAS. Tetapi, manusia apabila hilangnya kenikmatan seketika yang mana dirasakan tiada makna akan kembali meraba dimana mahu digapai masa yang terluang, sihat yang hilang dan hidup yang tenang. Benarlah ketika Nabi SAW mengungkapkan hakikat hidup ini mengenai dua nikmat yang selalu dipandang sepi ketika dinikmati tetapi semasa hilang disesali. Kata baginda SAW:
نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ) [رواه البخاري]
Maksudnya: "Dua nikmat yang selalu diabaikan oleh kebanyakkan manusia: nikmat sihat dan lapang (masa). (riwayat al-Bukhari) 
Benarlah, tiada mereka yang paling menikmati kenikmatan sihat tubuh badan melainkan mereka yang diuji musibah sakit. Begitu juga nikmat lapangnya hidup tidak dirasai melainkan bagi mereka yang selalu mengadu mereka tiada masa untuk itu dan ini.

No comments:

Post a Comment